<<< ПЪТЕВОДИТЕЛ НА ...ИЧЕСКИЯ СТОПАДЖИЯ <<<
МЕЛОДИЧЕСКИЯ






Пътеводител на мелодическия стопаджия

Хващам се на бас, че заглавието ви е накарало да очаквате "Хилядолетен сокол кръжи из Галактическия топ 100, част втора - още едно интервю по галоши на Мариана Евлогиева". Е, кавърите са предостатъчно, така че поне аз ще ви спестя това. Но, ако трябва да бъда съвсем честна, не го правя само заради вас. Както се казва: Читателите са ми приятели, но истината ми е по-скъпа. От кавър ви спаси първо това, че дори любезният ми събеседник от миналия път Хан Соло, пилотът на "Хилядолетния сокол", този път той не беше на разположение за интервю, и второ - това, че този път ще газя в толкова дълбоки води, че не галоши, ами дори рибарски ботуши не биха ми свършили работа. Пък и как да нарека "едно интервю по плавници" нещо, което не е интервю?

Като си казал "а", трябва да кажеш и "б" - само в казармата викат само "Леви! Леви!" Щом миналия път говорих за ноти, сега е логично да говоря за мелодия. Даже за мелодия на годината. А оттук до "Топ 100" има само една крачка. Е, аз пък реших да не направя тази крачка и вместо това да ви закарам на автокино. Сериалът, естествено, е "Междузвездни войни" - че то какво е звездната епопея на Лукас в сравнение на войните между разните му там звезди и звездички на музикалната сцена? И то какви войни - по вода, суша и въздух; по радио и телевизия; по ефир и кабел!

Още в началото искам да ви предупредя, че отношението ми към музиката е свинско - тоест, всеядна съм. Влагам повече емоции, отколкото познания. А познанията ми могат да се резюмират в няколко реда - или по-точно в един кинопреглед: Знам, че гладна мечка кючек не играе, затова настроението на музикантите е минорно, когато ги минат с хонорара, и мажорно, когато намажат. Знам, че "биг бенд" значи "голяма банда, тоест членовете му съответно са големи бандити. Знам, че песента "Джоре ДОС" е химн на феновете на електронната музика, чиито компютри "зависват" под Уиндоус. И знам също така, че химнът на басистите и на любителите на облози е "Ех, бас, ешчо бас, ешчо многа, многа бас".

Казвам това, за да не ме подозирате в пристрастия към някой музикален стил и жанр. И след кинопрегледа време е да ви представя самия филм.

Епизод 1 - "КЛАСИКА - НЕВИДИМА ЗАПЛАХА" е римейк на класическото произведение "Укротяване на оперничавата" от композитора Стръвински. Самият Стръвински играе във филма поддържаща роля на неуспял студент-цигулар, който не ходи на изпит с пищов, а направо носи в калъфа на цигулката автомат. Спонсори са няколко големи производители на перилни препарати, тъй като продуцентът е успял да убеди рекламодателите, че наименованието "опера" идва от израза: "О, пера!", а не от "опе'рен." Епизодът започва с овъртюра, която преминава в алегро диваче и завършва с оратория, която не знам дали изорава нещо, но със сигурност посяват съмнения у зрителя, че май не е попаднал на точното място. Ако предварително сте гледали реклами на епизода, страшно ще се разочаровате, че така наречените "големи тенори" са по има-няма 165 см! Но ако очаквате да видите големи певици, няма да останете излъгани - най-голямата оперна певица е към 150 кила живо тегло. В главните роли ще видите знаменитите Фаринели и Фарингити, които са еднояйчни сиамски близнаци - т.е. имат общо едно яйце. При операцията за разделянето им яйцето се паднало на Фарингити, затова пък Фаринели пее направо божеНствено. В главната мъжка роля му партнира Ла Скала'та.

Епизод 2 се нарича "ПОПФОЛК - КЛОНИРАНИТЕ АТАКУВАТ". Заглавието не намеква, че всички попфолк изпълнители и по външност, и по стил, и по репертоар си приличат като клонинги - то и без това е си ясно. Тъй като навремето операта е била изкуство за народа, епизодът показва как съвременните копия на някогашни оперни величия също се изявяват на народна сцена и вместо в миланската "Ла Скала" се изявяват в кръчмата "Ла Скара" на бай Милан. Допълнителен колорит внасят етноелементите на балкан-кан-кан. В главните роли са иконата на българския попфолк Джокондьо, младият лиричен фалцет ВиВалдеса и царицата на чардаша - Азис.

Действието в Епизод 3 - "РОКЕНРОЛ - ЗАВРЪЩАНЕТО НА Д(Ж)ЕДАИТЕ" се развива по времето, когато рокенролът вече не е млад, а още по-малко млади са рокаджиите, но въпреки това те все още са чувстват на ЗиЗиТопа на устата. В епизода са включени документални кадри от фестивала Уудсток, провеждащ се ежегодно на Уудсточна гара. Камерата е заснела как един бивш български президент гледа с неодобрение изпълнението на звездата Джукеро и произнася репликата "По-добре да дойдат БТР-ите!", заради което губи първата позиция в политическата класация. Това доказва, че никой не е пророкаджия в собствената си страна, но и също че рокът не е порок.

Епизод 4 кой знае защо се нарича "РАП - НОВА НАДЕЖДА". Та нали и децата знаят (или по-точно само децата знаят, защото друг рап не слуша), че в рапа нови са само аранжиментите на крадените семпли, а за надежда и дума не може да става. По безнадеждност рапа може да се мери само с някои кахърни стари градски песни. Но ако в старите градски песни мъката извира от сърцето, в рапа тя напира от увредения от алкохол черен дроб. Пък и рапърите не са толкова многословни. Според една хипхоптеза рапърите обичат в хореографията си така наречените голям и малък ластик, но в текста не са склонни да разтягат ластици. Според друга хипхоптеза пък рапърите не са многословни просто защото им е беден речникът. Култово в саундтрака на този епизод е парчето "Дядо белобради рапър от затвора взе да вади" на източнорумелийския рапър ГотоВанко 1. Друг един криминално проявен младеж с артистичното име Ем би Ем сви пее за грабежи. А пък Ди Джей Не'ам си Хабер и хабер си няма за какво иде реч - важното е да става дискЮтека.

Последният епизод - но не последен по приходи - е "ПОП - ИМПЕРИЯТА ОТВРЪЩА НА УДАРА". Ударът е под кръста - обвиняват поп звездите, че пеят само на плейбек. На което те отвръщат, че даже кралят на рокенрола Елвис отдавна вече не пее на живо. Епизодът има научно-популярен и образователен характер - в него се разказва, че всъщност поп музиката не е нова, само че едно време й викали естрада, а бандите се наричали вокално-инструментални групи и се поздравявали с: "ВИГ вам!" А пък названието "поп" е съкратено от "по-полярна музика" - тоест музика, която се продава от полюс до полюс. Разкриват се и тънкостите за производство на хитов клип - съкратено "хлип". За участието си този епизод Майкъл Джексън очаква два "Оскара": за главна роля - за носа му, който винаги е в светлината на прожекторите, и за поддържаща роля - за ръката му, която държи носа да не падне.

Да-а-а, много неща ще научите от филма "Междузвездни войни". Аз лично само две неща не разбрах: Защо на едновремешните звезди слава им носела първата "тава", а на днешните поп изпълнители всичко им се поднася на тепсия? И защо толкова музикални звездички имат златни, че дори и платинени плочи, а Моцарт нямал дори надгробна плоча?!


На стоп не ви взе
Мариана Евлогиева




web design: web @ interpres.org
илюстрации: valeri @ interpres.org